להתחברות

כותרת עמוד

המחלוקת

sources

סיכום

סוגיה זו נמצאת בתחילתה וטרם נערכה.

סוגיא ערוכה

  • מצוות שמיטת כספים היא אקטואלית ורלוונטית מאין כמותה, דווקא כעת. תהליך ההפרטה במשק שהחל בשנות ה-70 הוביל להגדלת הפערים הכלכליים… מצוות שמיטת כספים היא אקטואלית ורלוונטית מאין כמותה, דווקא כעת. תהליך ההפרטה במשק שהחל בשנות ה-70 הוביל להגדלת הפערים הכלכליים ולהמון נדכאים ועשוקים הנרמסים תחת גלגלי השגשוג. השקעה בהחזרת חסרי-כל למעגל הכלכלי עשויה להביא פרות חיוביים למשק, אך הממשלה אינה יכולה לגייס את התקציב והמשאבים לחלץ אותם ממצבם, ולכן היוזמה צריכה לבוא מהציבור. דובר העמדה: הרב יואל בן נון (למאמר המלא) (צפיה בדעה במקור)
  • המטרה של שמיטת הכספים המקורית (ביטול חובות) היא אך ורק לאפשר לממן שמיטת קרקעות משום שאין אפשרות לחקלאים לפרוע את… המטרה של שמיטת הכספים המקורית (ביטול חובות) היא אך ורק לאפשר לממן שמיטת קרקעות משום שאין אפשרות לחקלאים לפרוע את חובותיהם אחרי שנת השמיטה, בה אין להם פרנסה כי אסור לקצור ולסחור פרות שביעית! ראו דברי חזקוני. לכן כל עוד שאנחנו לא מבטלים את היתר המכירה ואין קושי כלכלי לחקלאים היום, אין מקום לשמיטת כספים. דובר העמדה: סטיב אפשטיין (למאמר המלא). (צפיה בדעה במקור)
  • שמיטה ביוזמה ממשלתית שמיטה ביוזמה ממשלתית (צפיה בדעה במקור)
  • שמיטת כספים בימינו - הרב ד"ר אליהו ש"ץ: חשוב שהממשלה תקים עמותה להלוות כסף לנזקקים, אפילו כאשר השנה השביעית מתקרבת.… שמיטת כספים בימינו - הרב ד"ר אליהו ש"ץ: חשוב שהממשלה תקים עמותה להלוות כסף לנזקקים, אפילו כאשר השנה השביעית מתקרבת. בדרך זו, הממשלה תעודד את כלכלת המדינה, על אף שבמקרים רבים לא יוכלו האנשים המקבלים הלוואה להחזיר את הכסף לפני השנה השביעית. תקנת הפרוזבול, המבטלת את החוק של שמיטת כספים, היא פיקציה שנוגדת את מצוות התורה. לכן אסור להשתמש בהיתר הפרוזבול. יתכן שיהיו אנשים רבים שינסו לנצל את החוק של שמיטת כספים, ויבקשו הלוואות זמן קצר לפני תחילת השנה השביעית. לכן, חשוב שעמותת הממשלה תבדוק כל בקשה להלוואה, ובמיוחד כאשר השנה השביעית מתקרבת. אז, רק אנשים שבאמת נזקקים יקבלו הלוואות מן העמותה. מה דעתכם על הצעתו של הרב ש"ץ? האם באמת אפשר לבטל היום את הפרוזבול ולקיים שמיטת כספים כמו בתורה? (צפיה בדעה במקור)
  • שמיטת כספים לעסקים במצוקה שמיטת כספים לעסקים במצוקה (צפיה בדעה במקור)
  • הרב יואל בן נון: האם אתה מציע להרחיב שמיטת כספים גם לעסקים במצוקה מאותם שיקולים? הרב יואל בן נון: האם אתה מציע להרחיב שמיטת כספים גם לעסקים במצוקה מאותם שיקולים? (צפיה בדעה במקור)
  • שמיטת כספים חברתית שמיטת כספים חברתית (צפיה בדעה במקור)
  • "משמיטה לצמיחה" הנו פרויקט שבו משפחות הכורעות תחת נטל החובות, עוברות תהליך שיקום כלכלי, ובתום התהליך, בתום שנת השמיטה, יישמט חלק…

    "משמיטה לצמיחה" הנו פרויקט שבו משפחות הכורעות תחת נטל החובות, עוברות תהליך שיקום כלכלי, ובתום התהליך, בתום שנת השמיטה, יישמט חלק מחובן. הפרויקט קודם ע"י רות קלדרון וזכה לתמיכה של נשיא המדינה. העמותות המשתתפות בפרויקט גייסו 2,000 משפחות, וכן גויסו לפרויקט שותפים מרוב הנושים הגדולים במדינה (ראה כאן).

    נראה לי שהפרויקט משמר את רוח המצווה בכך שהוא מאפשר לפתוח דף חדש פעם בשבע שנים מבלי לפגוע ברצון להלוות ומבלי להפחית מן האחריות של הלווים.

     
    (צפיה בדעה במקור)
  • הרב שרלו - במאמרך זה אתה טוען שיוזמת שמיטה ישראלית "יחד עם ארגוני "פעמונים", "מקימי" ודומיהם, לדרכים שיחלצו משפחות ממעגל… הרב שרלו - במאמרך זה אתה טוען שיוזמת שמיטה ישראלית "יחד עם ארגוני "פעמונים", "מקימי" ודומיהם, לדרכים שיחלצו משפחות ממעגל החובות הבלתי פוסק" באה "במקום לחלום על שמיטת כספים". כיצד לדעתך  פוגעת היוזמה בשמיטת כספים? (צפיה בדעה במקור)
  • שמיטת כספים בתורה היא חובה על בעל הממון, היא אינה זכות לאביון להלוואה ולהשמטת החוב. בתור חובה, מדובר בחובה על היחיד ולא… שמיטת כספים בתורה היא חובה על בעל הממון, היא אינה זכות לאביון להלוואה ולהשמטת החוב. בתור חובה, מדובר בחובה על היחיד ולא על הציבור, לכן מתן הלוואה בשמיטה חייב להישאר חובת היחיד. הפרוזבול: "מוסר שטרותיו לבית הדין" מוכיח שברגע שהחוב נמסר לבית דין אין איסור נגישה. לפיכך אני מתנגד ליוזמות יואל בן נון ואליהו ש"ץ. אני חושב שהמדינה מספיק מעורבת בחיינו הפרטיים. ישנם לווים רבים (ואני ביניהם) שיחזירו חוב גם כאשר המלווה אומר "משמט אני", אך לעולם לא יחזירו חוב למדינה כשתאמר "משמטת אני". אם הנושא וולונטרי – אני בעד, ולכן אני תומך מאוד ביוזמות שמיטה ישראלית ושרת המשפטים וחושב שיש הרבה דרכים לגמול חסד מעבר למצוות שמיטת חובות שנעלמה מאז הפרוזבול. (צפיה בדעה במקור)
  • מחיקת חובות לחייבי הוצאה לפועל מחיקת חובות לחייבי הוצאה לפועל (צפיה בדעה במקור)

מקורות עיקריים